Stwierdzenie nabycia spadku
Prawa do majątku pozostawionego przez zmarłego muszą być właściwie potwierdzone. Dokumentem potwierdzającym te prawa jest stwierdzenie nabycia spadku. Tego dokumentu wymaga się wówczas, kiedy spadkobierca chce nabyć prawa do tego majątku, a także wtedy, kiedy chce dokonać jakichkolwiek czynności prawnych, które tego majątku dotyczą, będą to np. czynności takie, jak sprzedaż, zamiana czy zbycie. Dokument potwierdza uprawnienia spadkobiercy do korzystania z odziedziczonego majątku i jego dalszego rozporządzania. Co ciekawe stwierdzenie nabycia spadku może być wymagane przez banki, instytucje finansowe lub też inne podmioty. Stwierdzenie nabycia spadku może zostać dokonane postanowieniem sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub w formie aktu notarialnego (aktu poświadczenia dziedziczenia).
Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku – jak go właściwie przygotować?
By wniosek o stwierdzenie nabycia spadku, był prawidłowo złożony należy przygotować odpowiednie dokumenty, będą to w szczególności:
- Akty stanu cywilnego – akt zgonu spadkodawcy, akt urodzenia spadkobierców lub niekiedy akt zawarcia małżeństwa, aby wykazać związek rodzinny ze spadkodawcą.
- Testament – jeżeli spadkobierca (testator) pozostawił po sobie testament i na podstawie tego dokumentu dojdzie do ustalenia kręgu spadkobierców.
- Umowy dotyczące spadku – jeżeli za życia spadkodawcy były sporządzane jakiekolwiek umowy dotyczące spadku (np. w zakresie zrzeczenia się prawa do spadku) i ustalenia reguł dziedziczenia.
- Dowód uiszczenia opłat sądowych – należy uiścić stosowną opłatę sądową za zainicjowanie postępowania o stwierdzenie nabycia spadku oraz wpis w rejestrze spadkowym.
Jeśli tylko dokumenty zostaną już przygotowane, wniosek należy złożyć we właściwym sądzie. Sąd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku wydaje postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku.
W przypadku, kiedy nie mamy pewności co do tego w jaki sposób wygląda właściwe przygotowanie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku warto skorzystać z odpowiedniej pomocy. Adwokaci pracujący w naszej kancelarii obejmują wsparciem naszych klientów w przygotowaniach takiego wniosku, a jeśli zajdzie taka potrzeba będą także reprezentować klienta w sądzie podczas postępowania spadkowego.
Stwierdzenie nabycia spadku rozpatrzone pozytywnie – co dalej?
Jeśli tylko wniosek o stwierdzenie nabycia spadku zostanie pozytywnie rozpatrzony przez sąd, a jednocześnie w sprawie jest kilku spadkobierców, należy dokonać czynności związanych z działem spadku, aby móc swobodnie korzystać z majątku odziedziczonym po zmarłym. Przy podziale należy mieć na uwadze to, że należy to zrobić zgodnie z przepisami prawa, które obowiązują przy dziedziczeniu. Nie zapominajmy też o kwestiach podatkowych. Jeśli tylko stwierdzone zostanie nabycie spadku należy udać się do urzędu skarbowego, w którym składa się deklarację podatkową na temat praw nabytych w ramach spadku. W przypadku składania tej deklaracji obowiązuje już termin. Deklarację należy złożyć w terminie 6 miesięcy od dnia stwierdzenia nabycia spadku.
FAQ
Ile mamy czasu na złożenie wniosku o stwierdzenie nabycia spadku?
Ustawa nie określa konkretnego terminu, w którym należałoby złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku. Można go więc złożyć w dowolnym momencie po śmierci bliskiej osoby. Chcąc upewnić się w tym, że wniosek jest przygotowany prawidłowo i by móc otrzymać możliwie najszybszą odpowiedź sądu warto zwrócić się po pomoc do adwokata, specjalizującego się tego typu sprawach, który pomoże właściwie przygotować wniosek i złożyć go w sądzie.
O ile na zainicjowanie postępowania o stwierdzenie nabycia spadku nie ma limitu czasowego, to nie należy zapominać, że na ewentualne złożenie oświadczenia o sposobie nabycia spadku (przyjęcie lub odrzucenie spadku), przewidziano termin sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania. W przypadku braku złożenia takiego oświadczenia obecnie przyjmuje się, że spadek został przyjęty z dobrodziejstwem inwentarza.
O co może pytać sąd na sprawie o nabycie spadku?
Sąd podczas sprawy o stwierdzenie nabycia spadku będzie pytał o różne kwestie, które wiążą się z dziedziczeniem (ustaleniem kręgu spadkobierców) i majątkiem zmarłego. Może więc zapytać o okoliczności śmierci osoby bliskiej, treść testamentu (jeśli jest), prawo do spadku, stan majątku zmarłego, etc. Warto dobrze przygotować się do takiej rozprawy i mieć ze sobą dokumenty, które będą potwierdzać prawo do spadku.
Czy w sądzie muszą być obecni wszyscy spadkobiercy?
Nie ma konieczności stawiania się w sądzie wszystkich spadkobierców. Sprawa o nabycie spadku może być prowadzona przy uczestnictwie jednego ze spadkobierców, tym bardziej kiedy pomiędzy spadkobiercami nie ma sporu co do osób wchodzących w krąg spadkobierców ustawowych.
Stwierdzenie nabycia spadku – czy sąd zawiadamia urząd skarbowy?
Sąd nie powiadamia urzędu skarbowego w tej kwestii. To spadkobierca zobowiązany jest po tym, jak otrzyma stwierdzenie nabycia, złożyć odpowiednią deklarację podatkową od spadku w terminie 6 miesięcy od dnia prawomocnego wydania orzeczenia o stwierdzeniu nabycia spadku. Spadkobierca powinien też poprosić urząd skarbowy o podanie informacji dotyczącej wysokości podatku od spadku oraz terminie zapłaty.