Sporządzanie i opiniowanie umów, uchwał i regulaminów
Działalność wspólnot mieszkaniowych obejmuje swoim zakresem obsługę części wspólnych budynków, jednak by taka organizacja mogła działać skutecznie i zgodnie z prawem musi ona wynikać z umów, uchwał czy regulaminów. Bez sporządzenia właściwych uchwał powołanie zarządcy czy zarządu nie będzie możliwe, regulaminy pozwalają lepiej zarządzać częściami wspólnymi, regulują one m.in. kwestie ich użytkowania przez mieszkańców, natomiast prace remontowe, budowlane, księgowość czy zarządzanie nieruchomościami powinny być realizowane na podstawie stosownie sporządzonych umów.
Naszym zadaniem, jako kancelarii poruszającej się w prawnych obszarach związanych z prowadzeniem wspólnot mieszkaniowych, jest również wsparcie tych wspólnot w podejmowaniu właściwych uchwał, opracowaniu regulaminów, jak i przy zawieraniu umów, w szczególności z wykonawcami usług, takimi jak firmy budowlane, remontowe, zarządzające nieruchomościami czy prowadzące księgowość.
Jak napisać uchwałę wspólnoty mieszkaniowej?
Projekt uchwały może zostać zgłoszony przez każdego właściciela lokalu. Co więcej, właściciel może wręcz zaproponować same pomysły, które to zarząd powinien później przeformatować już w treść uchwały. Przedstawienie projektu uchwały, jej zarysu czy też pomysłów może nastąpić w zasadzie w dowolnym momencie, nie jest też konieczne spełnienie jakichś konkretnych wymogów. Natomiast same uchwały mogą być już głosowane na zebraniu, ale także poprzez indywidualne zbieranie głosów od właścicieli lokali. Miejmy na uwadze to, że to zarząd ma obowiązek opracować na podstawie przedłożonych projektu lub pomysłów napisaną odpowiednim językiem uchwałę.
FAQ
Co powinno znaleźć się w uchwale?
W uchwale muszą znaleźć się takie elementy jak data i miejsce zwołania zgromadzenia wspólnoty mieszkaniowej (lub informacja o głosowaniu w trybie indywidualnego zbierania głosów, treść uchwały, czyli decyzja podjęta w danej kwestii. Po zakończonym głosowaniu i podliczeniu głosów, na dokumencie uchwały warto odnotować wynik głosowania, czyli liczba głosów za, przeciw i wstrzymujących się oraz procentowa zawartość poszczególnych głosów.
Prowadzenie księgowości we wspólnocie mieszkaniowej – kto może to robić?
Za kwestie związane z księgowością odpowiedzialni są zarząd lub zarządca, którym wspólnota powierzyła te zadania.. W praktyce kwestia księgowości przekazywana jest firmom zewnętrznym.
Czy regulamin jest obowiązkowy we wspólnocie mieszkaniowej?
Regulamin może być podjęty w formie uchwały, nie ma jednak prawnego obowiązku, by został on opracowany. Jeśli jednak ma on funkcjonować to będzie stanowił zbiór zasad, które rządzą wspólnotą. Postanowienia muszą być oczywiście zgodne z ustawą o własności lokali.
Czy wspólnota mieszkaniowa może zostać zmuszona do remontu?
Wspólnota mieszkaniowa może zostać przymuszona do przeprowadzenia prac remontowych np. przez powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, który ma możliwość nałożenia grzywny na członków zarządu.